Sunday, November 24, 2013

* APA ITU 'WORD VERIFICATION' DI BLOG?

Bercerita tentang 'Word verification' (pengesahan kata) ni, memang dari sejak mula saya berada di arena Blogger, 'Word verification' ni saya 'off'kan (NO). Saya sendiri pun tidak pasti bagaimana ia berfungsi dan apa kelebihan sebenar maka ia diwujudkan dalam 'Blog Setting' kita. Apa yang saya tahu, ia bertindak untuk mencegah komen-komen yang tidak diingini. Tapi, pada saya ia sebenarnya menyukarkan orang yang hendak meninggalkan komen di post kita kerana 'text' yang diberikan kurang jelas dan kadang kala memaksa kita mengulanginya beberapa kali. Pun begitu ia mungkin berguna untuk mereka yang mahu komen-komen diterbitkan secara terus dan yang tidak menggunakan 'Comment moderation' dimana kita boleh 'menapis' terlebih dulu komen-komen yang masuk.

Walau bagaimanapun, pilihan di tangan anda. Kepada mereka yang mungkin berhasrat ingin 'menyembunyikan' atau 'off'kan 'Word verification' ni, saya sertakan paparan berikut supaya ia boleh membantu anda.

Click images to view actual size

'Word verification' atau Pengesahan kata

Cara 'menyembunyikannya'


Kepada yang tahu secara terperinci bagaimana ia berfungsi dan apa kelebihan 'Word verification' ini, sila kongsikan di bahagian komen di bawah agar ia memberi manfaat kepada rakan-rakan yang lainnya atau berikan pandangan anda mengenainya.

~ Thank You ~

3 comments:

  1. mmg agak menyusahkan bila ada word verification ni.. terutama bila guna hp.. punyalah kecik kdg2 jadi taknampak & serabut. Terpaksalah membatalkan hasrat utk komen huhu.. :D

    ReplyDelete
  2. saya pun dulu tak tau pasal word verification ni, sampai orang tegur baru saya perasan...

    ReplyDelete
  3. akak pun tak tau pasal word verification ni, nnti akak try ye menggunakan nye.......

    ReplyDelete

DISCLAIMER
Ini adalah blog peribadi. Segala maklumat di dalam blog ini hanyalah untuk simpanan penulis sebagai rujukan di masa akan datang samada yang dipetik dari media mahupun dari hasil daya fikir penulis sendiri. Sila rujuk sumber yang lebih sahih sekiranya terdapat maklumat atau fakta yang mungkin mengelirukan kerana pihak kami tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kerugian dari penggunaan sebarang info atau maklumat dari blog ini.

Terima kasih.
Sila lawati kami lagi.

Penulis blog: SURI SUTERA

Powered By Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...