Monday, October 7, 2013

* CERITERA ALAM ~ ADILKAH DUNIA?


Gambar hiasan


Ku yang dulu bukanlah yang sekarang
Dulu ditendang, sekarang ku disayang
Dulu dulu dulu ku menderita
Sekarang aku bahagia.....

Itu luahan hati Tegar, si Penyanyi kecil Indonesia yang semakin popular, dalam lagunya. Namun, bukan nak bercerita mengenai keberuntungan Tegar yang ditakdirkan Tuhan, mengalami perubahan drastik dalam hidupnya, tetapi mengenai dua baris ayat pertama dari lirik lagu tersebut, yang menyentuh naluri saya. 

Andai itu yang kita lalui, apa yang akan kita fikirkan agaknya... Saat kita susah, kita dihina. Bila kehidupan berubah, kita dipuja. Adilkah mereka?? Sadis sungguh.... Mereka yang suka membeza bezakan, sebenarnya tidak mengenal erti kemanusiaan dan belum benar-benar memahami akan erti kehidupan.

Kita lupa mungkin... kemiskinan dan kekayaan adalah ujian. Walau miskin, andai kita redha dan bersyukur, rahmat Allah akan sentiasa menanti. Sekalipun kaya, andai kita lalai dan kufur, azab yang berat akan diterima nanti.

Justeru itu, mari kita sama-sama muhasabah diri setiap waktu. Jangan dibiarkan nafsu menguasai jiwa. Kerana sesungguhnya di sisi Tuhan, kita semua adalah sama.... Subhanallah.

~ Thank You ~

4 comments:

  1. sama sama Zila... untuk diri ini dan yg memahami...

    ReplyDelete
  2. salam kak
    biasa la kak..
    kehidupan...mcm tu la

    ReplyDelete
  3. wsalam... kacang buncis, apakan daya kita manusia...heee

    ReplyDelete

DISCLAIMER
Ini adalah blog peribadi. Segala maklumat di dalam blog ini hanyalah untuk simpanan penulis sebagai rujukan di masa akan datang samada yang dipetik dari media mahupun dari hasil daya fikir penulis sendiri. Sila rujuk sumber yang lebih sahih sekiranya terdapat maklumat atau fakta yang mungkin mengelirukan.

Terima kasih.
Sila datang lagi.

Penulis blog: Ozie Mahsa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...