Friday, June 24, 2011

* CERITA ALAM ~ INIKAH BALASAN ....??

Women also have a hearts and feelings.....
- Ozie


Assalamualaikum!

                                                                        Tiada siapa pun yang dapat menafikan akan kelembutan hati, cinta dan kasih sayang seorang insan yang bernama wanita yang juga pastinya akan bergelar isteri kepada seorang suami dan ibu kepada seorang anak, apabila tiba takdirnya. Malah bermula dari zaman kanak-kanak lagi, ciri-ciri kelembutan dan rasa kasih sayang seorang wanita itu telah jelas kelihatan. Apatah lagi setelah wanita itu berumahtangga, maka di situlah bermulanya suatu kehidupan yang dipenuhi dengan luahan emosi yang sungguh mengasyikkan.
                                                                         Dengan sentuhan dan belaian manja, ungkapan cinta dan layanan mesra yang ditunjukkan buat suami tersayang, cukup untuk membayangkan betapa tingginya kasih sayang, cinta dan kesetiaan seseorang wanita itu. Ditambah lagi, setelah mereka dikurniakan cahaya mata, maka akan berganda dan bertambah lagi kelembutan, kasih sayang dan cinta yang bakal dicurahkan nya tanpa mengira sedikit pun penat lelah dan susah payah sewaktu menguruskan keperluan keluarganya. Hmm....itulah bayangan kebahagiaan yang lahir dari sifat semulajadi seorang wanita sejati yang sememangnya diimpikan setiap lelaki.

                                                                         Pun demikian, selembut manapun wanita, setinggi manapun kesetiaan mereka, masih ada lelaki atau suami yang langsung tak pandai menghargai pengorbanan dan kasih sayang isterinya padahal isteri tidak minta pun untuk dihargai apatah lagi disanjung dan dipuji. Bagi isteri cukuplah sekadar suami menyayangi dan memahami akan penat lelah dan susah payahnya menguruskan keluarga dan rumahtangga. Malahan ada isteri yang tidak pernah sekalipun meminta apatah lagi memaksa suaminya untuk membantu meringankan tugasnya biarpun itu sememangnya adalah kewajipan suami untuk membantu. Apa yang menyedihkan, ada sesetengah suami, bukan saja berat tulang untuk membantu, tapi sebaliknya sering pula menengking dan mengherdik sekiranya isterinya gagal melaksanakan tugas dengan baik. Bukan setakat menengking malahan ada yang sanggup mengeluarkan kata-kata kesat yang membuatkan isterinya rasa tersinggung. Lebih teruk lagi, ada pula suami yang tanpa belas kasihan, sanggup memukul isteri mereka.

                                                                         Aduhai..!! Dimanakah letaknya harga diri seorang wanita sehingga ada lelaki yang sanggup melakukan perkara keji sebegitu...?? Apakah mereka sudah lupa akan segala pengorbanan yang telah dilakukan isterinya selama ini...? Kemanakah hilangnya rasa simpati dan kasih sayang mereka sepertimana sewaktu mereka bercinta dahulu...? Inikah balasan diatas segala kesetiaan dan kasih sayang yang diberikan...??

                                                                         Ya..!! Itulah hakikat yang terpaksa ditanggung oleh kebanyakan kaum wanita dan isteri. Sering diperlekeh dan dipersiakan, dicaci dan dihina sehingga ada yang terpaksa menanggung derita jiwa akibat perbuatan lelaki dan suami yang tidak berperikemanusiaan dan hilang kewarasan. Tambah menyedihkan, ada wanita yang terpaksa berhadapan dengan masalah sebegini seumur hidup mereka. Walaupun sudah sama-sama berusia, namun si suami tidak pernah berubah sikap malah rasa benci semakin hari semakin menebal dalam diri mereka. Sering pula mencari kesalahan isteri untuk dijadikan alasan untuk memarahi tanpa pernah mengkaji dan meneliti kelemahan dan kesalahan diri sendiri.

                                                                           Begitulah adanya kehidupan sesetengah wanita yang sering menjadi mangsa kerakusan dan keganasan, mereka yang bergelar lelaki. Terpaksa menghadapi sebuah kehidupan yang penuh dengan penderitaan dan kedukaan tanpa ada yang merasa belas dan kasihan biarpun basah bumi dilimpahi airmata. Kesetiaan tidak pernah menjanjikan kebahagiaan apatah lagi ketenangan.... Bagi mereka yang mengalami situasi-situasi yang menyakitkan, ketahuilah olehmu bahawa kebahagiaan yang anda cari sebenarnya bukanlah di dunia ini, tetapi kebahagiaan yang hakiki akan menantimu di syurga nanti...Insya Allah!

Hasil Tulisan: * Ozie

                                                            - Thank You -                                                                                                                                                                          

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER
Ini adalah blog peribadi. Segala maklumat di dalam blog ini hanyalah untuk simpanan penulis sebagai rujukan di masa akan datang samada yang dipetik dari media mahupun dari hasil daya fikir penulis sendiri. Sila rujuk sumber yang lebih sahih sekiranya terdapat maklumat atau fakta yang mungkin mengelirukan.

Terima kasih.
Sila datang lagi.

Penulis blog: Ozie Mahsa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...